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Canadian Women's Movement Archives (CWMA) fonds

  • CA ON0034 10-002
  • Fonds
  • 1957-1994
This fonds consists of the administrative records of the Canadian Women's Movement Archives (CWMA) from its beginnings in the early 1970s as part of the Women's Information Centre (WIC) until its demise in 1992. It includes meeting minutes, for both CWMA and WIC, and administrative documents on human resources planning and day-to-day log books. It also contains financial documents such as accounting books and bank accounts, as well as correspondence and project/funding proposals. Also included are resources such as newspaper clippings and articles on various subjects, listed alphabetically, which were used as a reference by the members of CWMA.
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Ce fonds est constitué des documents administratifs des Archives du Mouvement Canadien des Femmes (AMCF), depuis ses débuts au début des années 1970 au sein du Centre d'information pour les femmes jusqu'à sa disparition en 1992. Il comprend des procès-verbaux de réunions, tant pour la collection AMCF que pour le centre d’information pour les femmes, ainsi que des documents administratifs sur la planification des ressources humaines et des carnets de bord quotidiens. Il contient également des documents financiers tels que des livres comptables et des comptes bancaires, ainsi que de la correspondance et des propositions de projets/de financement. On y trouve également des ressources telles que des coupures de presse et des articles sur divers sujets, classés par ordre alphabétique, qui ont été utilisés comme référence par les membres de l'AMCF.

Sans titre

Monique Frize fonds

  • CA ON0034 10-123
  • Fonds
  • [195-] - 2024

Ce fonds offre un panorama complet sur la formation universitaire et l’évolution de la carrière professionnelle de Monique Frize en tant qu’ingénieure, professeure et chercheuse. Il met en lumière ses champs d’intérêts et d’expertise, ses projets de recherches et ses réalisations.

Le fonds documente les premières recherches de Monique Frize en génie biomédical lors de sa carrière d’ingénieure exercée dans les hôpitaux dans les années 70 et 80. Il fournit notamment des informations sur son implication dans l’International Federation of Medical and Biological Engineering (IFMBE) dans les années 80, notamment dans son groupe de travail et sa division spécialisés dans l’ingénierie clinique. Le fonds témoigne des activités de Monique Frize à titre de présidente de la Chaire nationale Northern Telecom/CRSNG sur les femmes en génie à l'Université du Nouveau-Brunswick (1989-1997). Il fournit de l'information sur les fonctions, les activités et les projets déployés par le Comité canadien des femmes en génie (CCWE) (1990-1995). Le fonds met également en lumière les activités de Monique Frize en tant que titulaire de la Chaire conjointe CRSNG/Nortel pour les femmes en sciences et en génie de l’Ontario (1997-2002). Les documents illustrent d’autre part ses fonctions reliées à son poste de professeur au Department of Systems and Computer Engineering de l'Université Carleton, et à l’École d'ingénierie et de technologie de l'information de l'Université d'Ottawa. Les documents relatifs à la carrière universitaire de Monique Frize comprennent des rapports, des dossiers administratifs, de la correspondance, des articles et des comptes rendus de conférences, des descriptions de projets de recherche et des demandes de subventions. Les dossiers illustrent la collaboration de Monique Frize avec différents chercheurs et étudiants, sa participation à divers comités scientifiques et professionnels, ses recherches en génie biomédical, ainsi que ses recherches sur les femmes en sciences et en génie.

Le fonds témoigne du dévouement de Monique Frize pour la cause des femmes, en particulier pour les femmes faisant carrière ou souhaitant faire carrière en sciences et en génie. Les documents conservés démontrent son implication dans des organisations ou des projets promouvant les femmes en sciences et en génie, les incitant à se démarquer dans ces domaines. Le fonds comprend des ressources documentaires sur des organisations fédérales, des associations et comités nationaux et internationaux, des universités et des écoles ayant développés des programmes promouvant l’intégration des femmes et des filles en sciences et en génie. Monique Frize était membre de l'organisation WISE et les dossiers reflètent le soutien qu'elle apporta à titre de présidente au chapitre WISE d'Ottawa-Carleton et à la section étudiante d'Ottawa. Certains dossiers documentent également sa participation aux activités, à la collecte de fonds et à la promotion du programme Pathmakers d'Ottawa-Carleton. Une section du fonds comprend des documents relatifs à la création et au développement de l’International Network of women engineers and scientists (INWES) dont Monique Frize fut l’un des membres fondateurs et présidente de 2002 à 2008. Cette section contient également de documents relatifs à l’INWES Education Research Institute (ERI), dont Monique Frize est également l’une des fondatrices et présidente depuis 2007.

Monique Frize a publié plusieurs ouvrages. Le fonds contient diverses versions de manuscrits et de ressources documentaires utilisées notamment pour l’écriture des livres The Bold and the Brave : A history of women in science and engineering (2009) et Laura Bassi and Science in 18th Century Europe (2013).

La plupart des documents d'archives se présentent sous la forme de documents textuels. Cependant, le fonds comprend également un grand nombre d’enregistrements sonores et de vidéos qui documentent des entrevues avec Monique Frize, des discours, des conférences, et certaines de ses réalisations. Des attestations, des certificats, des plaques, et des photographies, parfois encadrées, illustrent les nombreux prix et distinctions reçus par Monique Frize au cours de sa carrière.
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This fonds offers an insight into Monique Frize’s education, career development as a biomedical engineer, professional activities as a professor, and on her research fields of interest and expertise.

The fonds documents Frize’s earlier research in Clinical Engineering during her career as biomedical engineer in hospitals. It provides information on Frize’s involvement in the International Federation of Medical and Biological Engineering (IFMBE) in the 1980s, especially in its Clinical Engineering working group and division. The fonds reports Monique Frize’s activities as chair holder of the national Northern Telecom/NSERC Chair on women in Engineering at the University of New Brunswick (1989-1997). It provides information on the Canadian Committee on Women in Engineering’s (CCWE) function, activities and researches (1990-1995). Furthermore, the fonds gives a highlight on Monique Frize’s activities as chair holder of Ontario NSERC/Nortel joint chair for women in science and engineering (1997-2002). It documents also her position as Professor in the Department of Systems and Computer Engineering at Carleton University, in the School of Information Technology and Engineering at the University of Ottawa. The records related to Frize’s academic career consist of reports, administrative records, correspondence, papers and conference proceedings, research project descriptions, grant applications. The files are related to collaboration with researchers and students, involvement in various scientific and professional committees, researches in biomedical engineering, researches on women in science and engineering.

The fonds higlights Monique Frize’s dedication to support women and girls to pursue a career in non-traditional fields, more specifically in the areas of sciences and engineering. It includes resource materials on federal organisation, national and international associations and committees, universities and schools programs involved in the promotion of women in science and engineering. Monique Frize was member of the WISE organisation and records reflect the support she provides as chair holder to the Ottawa-Carleton WISE Chapter and the Ottawa Student Branch. Some files documents also her involvement in the Ottawa-Carleton Pathmakers program’s activities, fundraising and promotion. As a founding member and president (2002-2008) of International Network of women engineers and scientists (INWES), Monique Frize produced and received organizational documents kept in this fonds. Records from INWES Education Research Institute attest also of her involvement in the creation of the Institute, and of her activities as president.

Monique Frize published several books. The fonds contains various versions of manuscripts and resource materials mostly for the publication of the books The Bold and The Brave: A history of women in science and engineering (2009) and Laura Bassi and Science in 18th Century Europe (2013).

Most of the archival material are in the form of textual records, but it also includes a large number of audio and video tapes that documented interviews with Monique Frize, speeches, conferences and products that she had created. Certificates, award plaques and framed photographs illustrate many awards and distinctions received by Monique Frize during her career.

Sans titre

INWES fonds

  • CA ON0034 10-125
  • Fonds
  • 1964-2014
This fonds consists of material relating to the International Network of Women Engineers and Scientists (INWES). It contains correspondence and notes, minutes, reports, and financial documents related to INWES conferences and meetings. It also contains documents related to ICWES conferences, affiliated organizations and conferences, and individual members of note.
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Ce fonds est constitué de documents relatifs au Réseau international des femmes ingénieurs et scientifiques (INWES). Il contient de la correspondance et des notes, des procès-verbaux, des rapports et des documents financiers relatifs aux conférences et aux réunions de l'INWES. Il contient également des documents relatifs aux conférences de l'ICWES, aux organisations et conférences affiliées et aux membres individuels.

Sans titre

Valerie Overend fonds

  • CA ON0034 10-132
  • Fonds
  • [1970]-2020

The fonds documents Valerie Overend’s career and her involvement in promoting girls and women in non traditional careers, as well as in science, technology and engineering. The fonds mainly consists of graphic and textual records. It includes training programs, curricula, workshop materials, survey and reports, essays, and publications.

Series 1 to 10 consists of resources used by Valerie Overend in her own research and work to produce informational and educational materials. Some documents were created by/or in collaboration with Valerie Overend. However, most of the documents have been produced by other authors and related organizations.

Series 11 through 17 consist of records that document Valerie Overend's work and accomplishments in developing various programs and initiatives that engaged her over 25 years. They contain youth and adult projects and programs, presentations and workshops. They inform about Valerie Overend’s interventions in various conferences, roundtables, and summits. Briefs, articles, and opinion pieces are also included.

Sans titre

Judith Lermer Crawley fonds

  • CA ON0034 10-139
  • Fonds
  • 1968-2013
"This fonds includes textual records and photographic works related to the artistic work of Judith Lemer Crawley. It offers a complete overview of the artist's artistic production. All of Judith Lemer Crawley's exhibition projects or those in which she has participated are represented. The fonds contains photographs taken by the artist from the late 1970s to the 2000s. The photographic material includes prints (framed or unframed) with dimensions ranging from 20 x 24'' to 8 x 10''. Thus, this fonds reveals the evolution of Judith Lemer Crawley's artistic career, from her first photographic experiences to her most recent shots.
The fonds is divided in four series. The first series contains records related to Judith Crawley's exhibitions: Pre-Relations (1979), Relations (1981), You Can’t Hug Kids with Nuclear Arms (1986), Giving Birth is Just the Beginnings: Women Speaks About Mothering (1985, 1986), One in Five… (1993, 1995, 1996, 1997, 1998), The 50s (1997), About Auschwitz (2003, 2004, 2005, 2010), Women’s Daybook Series (2006), Women and Landscape (the silver prints kept in this fonds were printed in Banff in 2014 but never exposed).
The second series consists of records related to group exhibitions in which some Judith Crawley's photographs were exposed: Little Shop Gallery Exhibit (1981), Urbanité (2001), and other group exhibits.
The third series includes documents related to various activities in which Judith Lemer Crawley participated, such as conferences, workshops, events, publications. Some documents are also related to her teaching duties at Vanier College in Montreal. The series also includes photographs arranged by subject (the subjects having been determined by Judith Lemer Crawley herself). At the end of the series, photographs by artists other than Judith Lemer Crawley, such as Michel Campeau and Pamela Harris, are inventoried.
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Ce fonds comprend des documents textuels et des œuvres photographiques reliés au travail artistique de Judith Lemer Crawley. Il offre un panorama complet de la production artistique de l’artiste. L’ensemble des projets d’expositions réalisés par Judith Lemer Crawley ou auxquels elle a participé, y sont représentés. Le fonds contient des prises de vue réalisées par l’artiste depuis la fin des années 1970 jusqu’aux années 2000. Le matériel photographique comprend des impressions (encadrées ou non) dont les dimensions sont comprises entre 20 x 24’’ et 8 x 10’’. Ainsi, ce fonds dévoile l’évolution de la carrière artistique de Judith Lemer Crawley, de ses premières expériences photographiques à ses plus récentes prises de vue.
Le fonds est divisé en quatre séries. La première série contient des documents relatifs aux projets d’expositions réalisés par Judith Lemer Crawley : Pre-Relations (1979), Relations (1981), You Can't Hug Kids with Nuclear Arms (1986), Giving Birth is Just the Beginnings : Women Speaks About Mothering (1985, 1986), One in Five... (1993, 1995, 1996, 1997, 1998), The 50s/La Cinquantaire (1997), About Auschwitz (2003, 2004, 2005, 2010), Women's Daybook Series (2006), Women and Landscape (les épreuves conservées dans ce fonds ont été publiées à Banff en 2014 mais jamais exposées).
La deuxième série est constituée de documents relatifs à des expositions collectives dans lesquelles certaines photographies de Judith Lemer Crawley ont été exposées : Exposition Little Shop Gallery (1981), Urbanité (2001), et autres expositions de groupe.
La troisième série comprend des documents relatifs à diverses activités auxquelles Judith Lemer Crawley a participé, tels que des conférences, des ateliers, des événements, des publications. Certains documents sont également liés à ses fonctions d'enseignante au Collège Vanier à Montréal. La série comprend aussi des photographies classées par sujets (les sujets ayant été déterminés par Judith Lemer Crawley elle-même). A la fin de la série, sont inventoriées des photographies réalisées par d’autres artistes que Judith Lemer Crawley, tels que Michel Campeau et Pamela Harris.

Sans titre

AFFESTIM fonds

  • CA ON0034 10-164
  • Fonds
  • 2002-2019
Le fonds AFFESTIM comprend les documents historiques de l'association et informent sur son administration, ses finances, son adhésions, ses partenariats, ses publications et ses activités depuis sa création en 2005, Le fonds comprends actuellement les documents couvrant les mandats de Claire Deschênes première présidente de l'AFFESTIM jusqu'en 2010 et secrétaire-trésorière jusqu'en 2018, de Liette Vasseur présidente de 2011 à 2013, d’Anne Roy présidente de 2013-2014, de Marie Laroche présidente de 2015-2018.

Sans titre

Susan Schellenberg and Rosemary Barnes Fonds

  • CA ON0034 10-190
  • Fonds
  • 1986-2020
The Susan Schellenberg and Rosemary Barnes fonds documents the collaboration between the two women, particularly in their joint reflections on the contributions and limitations of conventional mental health care and their joint search for alternatives such as art therapy. Susan Schellenberg and Rosemary Barnes first met in 1990, when they were both active in the struggle of Women's College Hospital against merger with Toronto General Hospital. They co-authored the book "Committed to the Sane Asylum: Narratives on Mental Wellness and Healing". The fonds documents the various reflections, presentations and articles that emerged from this collaboration. The fonds also documents Susan Schellenberg's artistic work through several documents related to the exhibition Entertaining the Cauldron of Snakes: Shedding Skins.
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Le fonds Susan Schellenberg et Rosemary Barnes documente la collaboration entre les deux femmes, notamment dans les réflexions qu’elles ont entamé ensemble sur les contributions et les limites des soins de santé mentale conventionnels et leur recherche commune d'alternatives telles que l'art-thérapie. Susan Schellenberg et Rosemary Barnes se sont rencontrées pour la première fois en 1990, lorsqu'elles ont toutes deux participé activement à la lutte du Women's College Hospital contre la fusion avec le Toronto General Hospital. Elles ont co-écrit le livre "Committed to the Sane Asylum: Narratives on Mental Wellness and Healing". Le fonds documente les différents réflexions, presentations et articles qui ont émergé de cette collaboration. Le fonds documente également le travail artistique de Susan Schellenberg grâce à plusieurs documents en lien avec le déploiement de l’exposition Entertaining the Cauldron of Snakes: Shedding Skins.

Sans titre

Claire Deschênes fonds

  • CA ON0034 10-195
  • Fonds
  • 1954-2022
Le fonds comprend des documents qui témoignent de la contribution de Claire Deschênes à l'avancement des femmes en STIM. Le fonds est composé de cinq séries qui documentent la vie personnelle de Claire Deschênes, son parcours scolaire et universitaire, ses implications au sein de la Chaire de recherche CRSNG pour les femmes en sciences et génie pour la section du Québec, ses implicaitons dans la comité des femmes en ingénierie de l'Ordre des Ingénieurs du Québec, ses implications au sein de la chaire Claire-Bonenfant rattachée à l'Université Laval, ses implications au sein du comité-conseil CFSG Québec.
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The fonds consists of records pertaining to Claire Deschênes' contribution to the advancement of women in STEM. The fonds is composed of five series documenting Claire Deschênes' personal life, her academic career, her involvement with the NSERC Research Chair for Women in Science and Engineering for the Quebec section, her involvement with the Women in Engineering Committee of the Ordre des Ingénieurs du Québec, her involvement with the Claire-Bonenfant Chair at Université Laval, and her involvement with the CFSG Quebec Advisory Committee.

Sans titre

Fonds du Collectif de la Revue L'Entrelles

  • CA ON0034 10-198
  • Fonds
  • 1979-1982
Le fonds du collectif de la revue l'Entrelles documente les activités de l'organisme de sa création en 1979 jusqu'en 1982. Il comprend des documents constitutifs et stratégiques, des comptes rendus de réunion, de la correspondance et des listes de contacts.
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The fonds of the Entrelles magazine collective documents the activities of the organization from its creation in 1979 to 1982. It includes founding and strategic documents, meeting minutes, correspondence and contact lists.

Sans titre

Project "Enclave. Women's Monument Against Violence" fonds

  • CA ON0034 10-200
  • Fonds
  • 1991-2006

Le fonds consiste en de la documentation collectée par l'artiste cj fleury dans le cadre de la réalisation du projet Enclave. Le fonds comprend des documents textuels et des graphiques qui portent sur le déploiement du projet, son processus de création et sur sa réception auprès du public. Il inclut des descriptions du projet, des communiqués et des coupures de presse.

Enclave est un monument public créé par cj fleury en collaboration avec Mary Leigh Faught, architecte paysagiste, AAPO, AAPC. L’œuvre est le résultat d’une commande pour la création d’un monument en hommage aux femmes violentées et assassinées par des hommes dans la région de la capitale nationale du Canada. Le projet a été lancé par Women’s Urgent Action, dont plusieurs membres travaillent en étroite collaboration avec les femmes victimes de violence dans les refuges et le système judiciaire. Le monument a été dévoilé le 6 décembre 1992, à l'occasion de la Journée nationale de commémoration et d'action contre la violence faite aux femmes.
Cj fleury a été invité à présenter son travail en lien avec le Monument des femmes contre la violence à la conférence nationale du Women’s Caucus for Art aux États-Unis, à la School for Studies in Art and Architecture de l’université Carleton, à l’université du Québec à Montréal, et au groupe de développement des arts du Conseil des arts de l’Ontario.

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The fonds consists of documentation collected by artist cj fleury as part of the Enclave project. The fonds includes textual documents and graphics on the deployment of the project, its creative process and its reception by the public. It includes descriptions of the project, press releases and press clippings.

Enclave is a public monument created by cj fleury in collaboration with Mary Leigh Faught, landscape architect, AAPO, AAPC. The work is the result of a commission to create a monument to women abused and murdered by men in Canada's National Capital Region. The project was initiated by Women's Urgent Action, several of whose members work closely with abused women in shelters and the justice system. The monument was unveiled on December 6, 1992, the National Day of Remembrance and Action on Violence Against Women.
Cj fleury has been invited to present his work on the Women's Monument to Violence at the Women's Caucus for Art national conference in the U.S., at Carleton University's School for Studies in Art and Architecture, at the Université du Québec à Montréal, and at the Ontario Arts Council's Arts Development Group.

Sans titre