Identity area
Type of entity
Authorized form of name
Parallel form(s) of name
Standardized form(s) of name according to other rules
Other form(s) of name
Identifiers for corporate bodies
Description area
Dates of existence
History
Makeda Silvera is a Jamaican Canadian author, editor, publisher, community organizer, and oral historian. Silvera immigrated to Canada from Kingston, Jamaica at the age of 13. Silvera worked as the co-founder and Managing Editor of Sister Vision Press from 1984 until 2001, while continuing to write and publish her own material. In “Man-Royals and Sodomites: Some Thoughts on the Invisibility of Afro-Caribbean Lesbians,” Silvera cites her great-grandmother, grandmother, and grand-aunts as major influences in her life. These women shaped Silvera’s feminist politics: “European experience coined the term ‘feminism,’ but the term ‘Black women's strength’ reaches beyond Eurocentric definitions to describe what is the cultural continuity of my own struggles.” However, Silvera also struggled to reconcile her lesbian identity with her Afro-Caribbean identity and faced her family’s disapproval when she became involved in romantic relationships with women. At the same time, movements for lesbian and gay rights were largely white and often racially exclusionary.
Through these experiences, Makeda became committed to forging community spaces for queer Black people and people of colour, as a form of anti-racist activism: “The need to make connections with other Caribbean and Third World people of color who are lesbian and gay is urgent. This is where we can begin to build that other half of our community, to create wholeness through our art. This is where we will find the support and strength to struggle, to share our histories and to record these histories in books, documentaries, film, sound, and art. We will create a rhythm that is uniquely ours-proud, powerful, and gay. Being invisible no longer. Naming ourselves and taking our space within the larger history of Afro-Caribbean peoples. A dream to be realized, a dream to act upon.” Sister Vision Press contributed significantly to the realization of this dream by highlighting the lived experiences of Black women and women of colour, and publishing anthologies specifically focused on the intersections between race and sexuality.
During her time with Sister Vision, Silvera wrote, published, and edited several groundbreaking texts including Silenced: Caribbean Domestic Workers Talk with Makeda Silvera (1989), an oral history of Caribbean domestic workers that contributed to the struggle for domestic workers’ rights in Canada. Silvera is also the author of two short story collections, Remembering G (1990) and Her Head a Village (1994), and the novel The Heart Does Not Bend (2002). In addition to her role as Sister Vision’s managing editor, Silvera worked as chief editor for the anthologies Piece of My Heart: A Lesbian-of-Colour Anthology (1991), The Other Woman: Women of Colour in Contemporary Canadian Literature (1994), and Ma-Ka Diasporic Juks: Contemporary Writing by Queers of African Descent (1997).
For more information see Makeda Silvera, “Man-Royals and Sodomites: Some Thoughts on the Invisibility of Afro-Caribbean Lesbians,” Feminist Studies, vol. 18, no. 3, The Lesbian Issue (Autumn 1992) 521-532.
…
Makeda Silvera est une auteure, rédactrice, éditrice, organisatrice communautaire et spécialiste de l'histoire orale jamaïcaine canadienne. Silvera a immigré au Canada de Kingston, en Jamaïque, à l'âge de 13 ans. Elle a été cofondatrice et directrice de la rédaction de Sister Vision Press de 1984 à 2001, tout en continuant d'écrire et de publier ses propres ouvrages. Dans «Man-Royals and Sodomites : Some Thoughts on the Invisibility of Afro-Caribbean Lesbians », Silvera cite son arrière-grand-mère, sa grand-mère et ses grand-tantes comme des influences majeures dans sa vie. Ces femmes ont façonné la politique féministe de Mme Silvera : L'expérience européenne a inventé le terme « féminisme », mais l'expression « force des femmes noires » va au-delà des définitions eurocentriques pour décrire la continuité culturelle de ses propres luttes. Cependant, Silvera a également lutté pour concilier son identité lesbienne avec son identité afro-caribéenne et a dû faire face à la désapprobation de sa famille lorsqu'elle s'est engagée dans des relations amoureuses avec des femmes. À la même époque, les mouvements en faveur des droits des lesbiennes et des homosexuels étaient essentiellement blancs et souvent empreints d'exclusion raciale.
Grâce à ces expériences, Makeda s'est engagée à créer des espaces communautaires pour les Noirs homosexuels et les personnes de couleur, en tant que forme d'activisme antiraciste : « Il est urgent d'établir des liens avec d'autres personnes de couleur des Caraïbes et du tiers-monde qui sont lesbiennes et gays. C'est là que nous pouvons commencer à construire l'autre moitié de notre communauté, à créer la plénitude à travers notre art. C'est là que nous trouverons le soutien et la force de lutter, de partager nos histoires et de les consigner dans des livres, des documentaires, des films, des sons et des œuvres d'art. Nous créerons un rythme qui nous est propre - fieres, puissantes et gaies. Ne plus être invisible. Nous nous nommerons nous-mêmes et prendrons notre place dans l'histoire plus large des peuples afro-caribéens. Un rêve à réaliser, un rêve à concrétiser ». Sister Vision Press a contribué de manière significative à la réalisation de ce rêve en mettant en lumière les expériences vécues par les femmes noires et les femmes de couleur. La presse a publié notamment des anthologies spécifiquement axées sur les intersections entre race et sexualité.
Pendant qu'elle travaillait pour Sister Vision, Silvera a écrit, publié et édité plusieurs textes novateurs, dont Silenced : Caribbean Domestic Workers Talk with Makeda Silvera (1989), une histoire orale des travailleures domestiques des Caraïbes qui a contribué à la lutte pour les droits des travailleurs domestiques au Canada. Makeda Silvera est également l'auteure de deux recueils de nouvelles, Remembering G (1990) et Her Head a Village (1994), et du roman The Heart Does Not Bend (2002). Outre son rôle de rédactrice en chef de Sister Vision, Silvera a travaillé comme rédactrice en chef des anthologies Piece of My Heart : A Lesbian-of-Colour Anthology (1991), The Other Woman : Women of Colour in Contemporary Canadian Literature (1994) et Ma-Ka Diasporic Juks : Contemporary Writing by Queers of African Descent (1997).
Pour plus d'informations, voir Makeda Silvera, « Man-Royals and Sodomites : Some Thoughts on the Invisibility of Afro-Caribbean Lesbians », Feminist Studies, vol. 18, no. 3, The Lesbian Issue (automne 1992) 521-532.