- CA ON0034 10-107
- Fonds
- [189?], 1902, 1919-1938, 1940, 1953, 1969, [1980-2009]
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Fonds Réseau des femmes de Montréal/Montreal Women's Network fonds
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Ottawa Coalition to End Violence Against Women (OCTEVAW) fonds
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Child Care Advocacy Association of Canada fonds
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The Sister Vision Press fonds contains records related to the operation of Sister Vision Press, primarily concentrated on the period from 1984-2001, when the press was most active. However, the scope of this material ranges from 1977-2007, and includes records related to Silvera and Martin’s activities in Toronto prior to founding the press in 1984, and their continued involvement with Toronto activism and the publishing industry after the press was dissolved in 2001. The series “Makeda Silvera and Stephanie Martin” includes the notebook in which they planned and drafted their idea for a Black Women and Women of Colour Press.
Although many of the records were missing or damaged, the fonds contains significant material related to the operation of a small, independent press including annotated typescripts and published books, correspondence, grant applications, sales reports, marketing and distribution records, and promotional material. These records provide significant information about Sister Vision’s selection criteria, editing process, and correspondence with authors including Dionne Brand, Afua Cooper, Ahdri Zhina Mandiela, Lenore Keeshig-Tobias, and Yan Li. Records in the “Correspondence” series shed light on the relationship between Sister Vision and other independent feminist publishers such as Press Gang and The Women’s Press. Furthermore, the “Anthologies” series highlights the effort involved in soliciting manuscripts and publishing intersectional, multi-author works. A wide variety of photographic material depicts Sister Vision authors and community events, such as book fairs and public readings, and a smaller selection of artwork and illustrations serve to showcase Martin’s work as Production Manager (responsible for Sister Vision’s design and layout). Additionally, financial and administrative records showcase how the press persevered through austerity and economic hardship, including a break-and-enter at their offices in 1993.
Finally, researchers will find rare, invaluable material related to anti-racist and queer activism in Toronto throughout the 1980s and 1990s, including a T-shirt for South African solidarity and a “lesbian money” stamp.
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Le fonds Sister Vision Press contient des documents relatifs au fonctionnement de Sister Vision Press, principalement concentrés sur la période 1984-2001, au cours de laquelle la presse a été la plus active. Cependant, l'ensemble du fonds couvre la période de 1977 à 2007. Il comprend des documents relatifs aux activités de Silvera et Martin à Toronto avant la fondation de la presse en 1984. Il documente leur activisme sur la scène torontoise et leur implication dans l'édition après la dissolution de la presse en 2001. La série « Makeda Silvera and Stephanie Martin » comprend le carnet dans lequel elles ont planifié et rédigé leur intention de déployer une presse pour les femmes noires et les femmes de couleur.
Bien que de nombreux documents soient manquants ou endommagés, le fonds contient des documents importants liés au fonctionnement d'une petite presse indépendante. Il inclue des tapuscrits annotés et des livres publiés, de la correspondance, des demandes de subvention, des rapports de vente, des documents relatifs au marketing et à la distribution, et du matériel promotionnel. Ces documents fournissent des informations importantes sur les critères de sélection de Sister Vision, le processus d'édition et la correspondance avec des auteures telles que Dionne Brand, Afua Cooper, Ahdri Zhina Mandiela, Lenore Keeshig-Tobias et Yan Li. Les documents de la série «Correspondance » mettent en lumière les relations entre Sister Vision et d'autres maisons d'édition féministes indépendantes tels que Press Gang et The Women's Press. En outre, la série « Anthologies » met en lumière les efforts déployés pour solliciter des manuscrits et publier des œuvres intersectionnelles d'auteures multiples. De nombreux documents photographiques représentent des auteures de Sister Vision. Ils illustrent également des événements communautaires, tels que les foires du livre et les lectures publiques. Quelques documents graphiques et œuvres d'art mettent en valeur le travail de Martin en tant que directrice de production (responsable de la conception et de la mise en page de Sister Vision). En outre, les documents financiers et administratifs montrent comment la presse a persévéré malgré l'austérité et les difficultés économiques rencontrées, y compris suite à un cambriolage dans ses bureaux en 1993.
Enfin, les chercheurs trouveront des documents rares et inestimables liés à l'activisme antiraciste et queer à Toronto dans les années 1980 et 1990, notamment un T-shirt pour la solidarité sud-africaine et un timbre « lesbian money ».
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The Nancy Adamson fonds is a collection of personal archives collected by Nancy Adamson, covering her childhood up to the early 2020s.
The first series of the fonds (Series 1 to 7) are the result of early donations and contain documents relating to Nancy Adamson's involvement with Canadian feminist organizations. They document Nancy Adamson's involvement with the National Action Committee on the Status of Women, the development of the Canadian Archives of the Women's Movement, the Canadian Association for Women's Studies, and Carleton University's Women's Bureau. These early series include documents related to Nancy Adamson's commitments to improving the conditions of women in Canada, notably on issues of violence against women (the struggles against sexual harassment and assault), reproductive rights, and the LGBTQ2+ movement.
It should be noted that Series 6 on the Canadian Women's Movement includes a set of audio recordings of oral history interviews conducted by Nancy Adamson with Ontario feminists.
Series 8 to 14 were donated more recently (2023). They include personal archives on Nancy Adamson's family, education and career. Series 10 includes extensive correspondence between Nancy Adamson and her family, friends and colleagues. The correspondence extends from her early years to the early 2020s. Nancy Adamson corresponded extensively with those closest to her. Correspondence with her friends Judith Bennett, Rosemary Barnes, Anne Molgat and Adele Desrochers can be found in Series 10. This correspondence often includes both letters written and received by Nancy Adamson. Series 10 is arranged chronologically.
Numerous photographs are distributed throughout the other series and are included with the textual documents and files corresponding to the event that occurred. However, Series 13 contains most Nancy Adamson's personal photographs of herself with her family, friends and colleagues.
From the early 2000s, Nancy Adamson also traveled to Belize, where she was a founding member of Galen University. Important correspondence on the deployment of the University and Nancy Adamson's involvement in its various academic functions offer a perspective on the personal and professional journey of a Canadian woman entrepreneur abroad.
This fonds is of historical and cultural interest in understanding the social and cultural history of feminist and LGBTQ+ struggles in North America. It documents a woman's journey from her childhood in the 1950s and 1960s in the United States, to her involvement on the Canadian scene in the second-wave feminist movement of the 1970s and 1980s. The fonds offers a personal account of a woman's experience of involvement in the LGBTQ+ community, addressing perspectives on the intersections of gender, sexuality and activism. Nancy Adamson's archives, and particularly her correspondence, are a source for the history of community spaces in Toronto and Ottawa. It includes posters from demonstrations and public events, photographs, sound recordings and press articles. The personal accounts, correspondence and documents collected during her involvement in the feminist movement reflect aspects of Canadian feminist activism.
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Le fonds de Nancy Adamson est un fonds d’archives personnelles collectées par Nancy Adamson qui couvre son enfance jusqu’au début des années 2020.
Les premières séries du fonds (Séries 1 à 7) résultent de premières donations et contiennent des documents en lien avec les engagements de Nancy Adamson au sein d’organisations féministes canadiennes. Elles documentent notamment les implications de Nancy Adamson au sein du Comité National d'Action sur le statut de la femme, dans le développement des Archives canadiennes du mouvement des femmes, dans l'Association canadienne d'études féminines, et au sein du Bureau de la condition féminine de l'Université Carleton. Ces premières séries incluent des documents en lien avec les engagements de Nancy Adamson pour l’amélioration des conditions des femmes au Canada, notamment sur les questions de violence faite aux femmes (en particulier sur les luttes contre le harcèlement sexuel et les agressions sexuelles), les droits reproductifs, et le mouvement LGBTQ2+.
Il est à noter que la série 6 sur le Mouvement Canadien des Femmes comprend un ensemble d’enregistrements audio d'entretiens d'histoire orale menés par Nancy Adamson auprès de féministes ontariennes.
Les séries 8 à 14 ont fait l’objet d’une donation plus récente (2023). Elles comprennent des archives personnelles sur la famille, le parcours scolaire et professionnel de Nancy Adamson. La série 10 comprend une importante correspondance établie par Nancy Adamson avec sa famille, ses ami-e-s, et ses collègues. La correspondance se déploie depuis ses jeunes années jusqu’au début des années 2020. Nancy Adamson a abondamment correspondu par écrit avec ses proches. La correspondance établie avec ses amies Judith Bennett, Rosemary Barnes, Anne Molgat et Adele Desrochers est présente dans la série 10. Cette correspondance comprend souvent à la fois les lettres écrites et reçues par Nancy Adamson. La série 10 est classée par ordre chronologique.
De nombreuses photographies sont réparties dans l’ensemble des autres séries et sont incluses avec les documents textuels et fichiers correspondants à l’évènement survenus. Cependant, la série 13 comprend la majorité des photographies personnelles de Nancy Adamson la représentant avec sa famille, ses ami-e-s et ses collègues.
A partir du début des années 2000, Nancy Adamson a également voyagé à Belize ou elle fut membre fondatrice de la Galen University. Une correspondance importante sur le déploiement de l’Université et l’engagement de Nancy Adamson dans ses différentes fonctions universitaires offre une perspective sur le cheminement personnel et professionnel d’une femme canadienne entrepreneure à l’étranger.
Ce fonds d’archives présente un intérêt historique et culturel pour mieux comprendre l’histoire sociale et culturelle des luttes féministes et LGBTQ+ en Amérique du Nord. Il documente le parcours d’une femme de son enfance dans les années 1950 à 1960 aux États-Unis, à son implication sur la scène canadienne dans le mouvement féministe de la seconde vague des années 1970 à 1980. Le fonds offre un témoignage personnel sur le vécu d’une femme impliquée dans la communauté LGBTQ+, abordant ainsi des perspectives sur les intersections entre genre, sexualité et militantisme. Les archives de Nancy Adamson, et notamment sa correspondance, constituent une source pour l’histoire des espaces communautaires à Toronto et Ottawa. Il inclut des affiches de manifestations et d’évènements publics, des photographies, des enregistrements sonores, des articles de presse. Les récits personnels, les correspondances, et les documents collectés lors de ses implications dans le mouvement féministe, reflète des aspects de l’activisme féministe canadien.
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The Canadian Institute for Women in Engineering and Sciences (CIWES) fonds
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