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Sylvia Spring Fonds

  • CA ON0034 10-182
  • Fonds
  • 1969-[201-]
The fonds consists of various materials related to Sylvia Spring's involvement as an activist, filmmaker, and conference speaker. It contains various types of textual, graphic, audio and video documents. It is divided into six series. The first series contains various material related to women’s issues. It includes posters, buttons, and stamps collections. The second series shows Sylvia Spring's various interventions in national and international conferences. The third series contains publications as comic books, dealing with topics related to women and the law, which texts were written by Sylvia Spring. The fourth series consists of records related to Sylvia Spring’s involvement to improve representation of women in the media. It reflects her implication in the MediaWatch organisation. The fifth series highlights Sylvia Spring’s films and productions as “Madeleine is…” (1969-1971), “Breaking the Silence. Stories from Aids Activists” (1996), “20th Century Gals (According to Babe)” (2000). It includes photographs of her meetings with different women filmmakers. The sixth series contains materials collected by Sylvia Spring on issues related to violence against women and includes Sylvia Spring’s documentaries on “Razor's Edge. The Controversy of Female Genital Mutilation” (2005) and “Our bodies… their battleground. Gender Based Violence During Conflict” (2004).
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Le fonds est constitué de divers documents relatifs à l'engagement de Sylvia Spring en tant qu'activiste, cinéaste et conférencière. Il contient divers types de documents textuels, graphiques, audio et vidéo. Il est divisé en six séries. La première série contient divers documents relatifs aux questions féminines. Elle comprend des affiches, des macarons et des collections de timbres. La deuxième série témoigne des diverses interventions de Sylvia Spring lors de conférences nationales et internationales. La troisième série contient des publications sous forme de bandes dessinées, traitant de sujets liés aux femmes et au droit, dont les textes ont été écrits par Sylvia Spring. La quatrième série est constituée de documents relatifs à l'implication de Sylvia Spring dans l'amélioration de la représentation des femmes dans les médias. Elle reflète son implication dans l'organisation MediaWatch. La cinquième série met en lumière les films et productions de Sylvia Spring tels que "Madeleine is..." (1969-1971), "Breaking the Silence. Stories from Aids Activists" (1996), "20th Century Gals (According to Babe)" (2000). Elle comprend des photographies de ses rencontres avec différentes femmes cinéastes. La sixième série contient des documents rassemblés par Sylvia Spring sur les questions liées à la violence contre les femmes et comprend les documentaires de Sylvia Spring sur "Razor's Edge. The Controversy of Female Genital Mutilation" (2005) et "Our bodies... their battleground. La violence fondée sur le genre pendant les conflits" (2004).

Sans titre

Women of Impact fonds

  • CA ON0034 10-137
  • Fonds
  • 2014-2016
This fonds consists of material relating to the Women of Impact in the Canadian Materials, Metallurgy, and Mining Fields oral history research project. It contains audio and video interviews of 18 women pioneers and leaders in the fields of mining, metallurgy and materials. It also contains interview transcripts, and the Women of Impact book which profiles each of the interviewees.
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Ce fonds comprend des documents relatifs au projet de recherche en histoire orale : Women of Impact in the Canadian Materials, Metallurgy, and Mining Fields (Femmes d'influence dans les domaines des matériaux, de la métallurgie et de l'exploitation minière au Canada). Il contient des entrevues audio et vidéo de 18 femmes pionnières et chefs de file dans les domaines de l'exploitation minière, de la métallurgie et des matériaux. Il contient également des transcriptions d'entretiens et le livre Women of Impact qui dresse le profil de chacune des personnes interrogées.

Sans titre

Canadian Women's Movement Archives (CWMA) collection

  • CA ON0034 10-001
  • Collection
  • 1905-2014, predominant 1960-1992
This collection contains records in various formats; including original organizational records, posters, buttons, t-shirts, flyers, publications, etc., from more than 2,000 Canadian women’s organizations, conferences and individuals. The records date from 1960 up until the mid-1990s and were collected by the Collective of the Canadian Women's Movement Archives. Material dated after 1992 was added after the CWMA collection was donated to the University of Ottawa Library (see Immediate Source of Acquisition for more detail).
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Cette collection contient des documents de différents formats, y compris des documents organisationnels, des affiches, des macarons, des t-shirts, des dépliants, des publications, provenant de plus de 2 000 organisations de femmes canadiennes, de conférences et d'individus. Les documents datent de 1960 jusqu'au milieu des années 1990 et ont été collectés par le Collectif des archives du Mouvement canadien des femmes.

Sans titre

INWES fonds

  • CA ON0034 10-125
  • Fonds
  • 1964-2014
This fonds consists of material relating to the International Network of Women Engineers and Scientists (INWES). It contains correspondence and notes, minutes, reports, and financial documents related to INWES conferences and meetings. It also contains documents related to ICWES conferences, affiliated organizations and conferences, and individual members of note.
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Ce fonds est constitué de documents relatifs au Réseau international des femmes ingénieurs et scientifiques (INWES). Il contient de la correspondance et des notes, des procès-verbaux, des rapports et des documents financiers relatifs aux conférences et aux réunions de l'INWES. Il contient également des documents relatifs aux conférences de l'ICWES, aux organisations et conférences affiliées et aux membres individuels.

Sans titre

Morris Kates fonds

  • CA ON0034 30-027
  • Fonds
  • 1940, 1944-2010
This fonds consists of material related to Morris Kates’ musical compositions, as orchestral works, chamber music, choral works. It contains original handwritten and printed scores. It includes Morris Kates’ correspondence with friends, students, and colleagues. The fonds gives also highlight on Morris Kates’ career as biochemist. It contains records on his scientific research works, as his thesis, articles, lab notes, conference proceedings with his presentations, photos from scientific travel and laboratory, certificates.

Sans titre

Canadian Research Institute for the Advancement of Women (CRIAW) fonds / Fonds Institut Canadien de Recherche sur les Femmes (ICREF)

  • CA ON0034 10-042
  • Fonds
  • 1968-2009
Le fonds comprend des archives produites ou collectées par l’organisation entre la fin des années 1970 et les années 2000. Il contient des documents organisationnels tels que des documents constitutifs, les procès-verbaux des réunions du conseil d’administration, les documents reliés aux élections du conseil d’administration, les rapports annuels et les plans stratégiques, les rapports financiers, des documents reliés au recrutement et à l’adhésion de ses membres. Le fonds contient également de la correspondance, de la documentation reliées aux différents comités, à la conférence annuelle, mais également à l’organisation d’évènements spéciaux (Conférence mondiale sur les femmes de Beijing en 1995, rencontre internationale sur les femmes et la santé de Toronto en 2002). Le fonds documente également l’intérêt et le soutien de l’organisation pour la recherche sur les conditions des femmes au Canada et sur la scène internationale. Les articles (CRIAW papers) et la revue (Feminist Perspectives) publiées par l’organisation sont contenus dans le fonds. Le fonds comprend également d’importantes ressources documentaires sur les réflexions émergeantes dans les années 80 et 90 sur le développement des technologies reproductives et génétiques et leurs effets sur les femmes.
Le fonds est constitué en grande partie de documents textuels, mais il inclue également des photographies de différents évènements organisés à l’interne, et d’évènements auxquels l’organisation a participé.
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The fonds includes records produced or collected by the organization between the late 1970s and the 2000s. It contains organizational documents such as founding documents, minutes of board meetings, documents related to board elections, annual reports and strategic plans, financial reports, documents related to recruitment and membership. The fonds contains correspondence and documentation related to the various committees, the annual conference, and the organization of special events (1995 Beijing World Conference on Women, 2002 Toronto International Meeting on Women and Health). The fonds documents the organization's interest in and support for research on women's conditions in Canada and internationally. Articles (CRIAW papers) and the publication (Feminist Perspectives) released by the organization are contained in the fonds. The fonds includes important documentary resources on the emerging debates in the 1980s and 1990s on the development of reproductive and genetic technologies and their effects on women.
The collection consists largely of textual material, but includes photographs of various internal events, and of events in which the organization has participated.

Sans titre

Myrna Wood fonds

  • CA ON0034 10-017
  • Fonds
  • 1965-2007
This fonds contains documents related to Myrna Wood's activities within women unions in Ontario, especially in Hamilton. It documents her interest in subjects like occupation health and security, women's issues at work, and abortion rights and consists of records relating to her activities in Toronto, Montreal and New York. It includes the essay she co-wrote "Sisters, Brothers, Lovers... listen" for the final conference of SUPA (Student Union for Peace Action) in 1967. It also contains the essay "Bread and Roses" written with Kathy McAfee calling for a movement to organize working-class women. This fonds highlights Myrna Wood's participation in peace movement meetings with the Vietnamese National Liberation Front in Cuba and gives insight into her involvement in the women liberation movement at the end of the 1960s and beginning of the 1970s.
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Ce fonds contient des documents relatifs aux activités de Myrna Wood au sein des syndicats de femmes en Ontario, notamment à Hamilton. Il documente son intérêt pour des sujets tels que la santé et la sécurité au travail, les problèmes des femmes au travail et le droit à l'avortement, et comprend des documents relatifs à ses activités à Toronto, Montréal et New York. Il comprend l'essai qu'elle a co-écrit "Sisters, Brothers, Lovers... listen" pour la conférence finale de SUPA (Student Union for Peace Action) en 1967. Il contient également l'essai "Bread and Roses" écrit avec Kathy McAfee appelant à un mouvement d'organisation des femmes de la classe ouvrière. Ce fonds met en lumière la participation de Myrna Wood aux réunions du mouvement pacifiste avec le Front de libération nationale du Viêt Nam à Cuba et donne un aperçu de son engagement dans le mouvement de libération des femmes à la fin des années 1960 et au début des années 1970.

Sans titre

Project "Enclave. Women's Monument Against Violence" fonds

  • CA ON0034 10-200
  • Fonds
  • 1991-2006

Le fonds consiste en de la documentation collectée par cj fleury et Mary Faught dans le cadre de la réalisation du projet Enclave. Le fonds comprend des documents textuels et des graphiques qui portent sur le déploiement du projet, son processus de création et sur sa réception auprès du public. Il inclut des descriptions du projet, des communiqués et des coupures de presse.

Enclave est un monument public créé par cj fleury (artiste visuelle) en collaboration avec Mary Leigh Faught,(architecte paysagiste), AAPO, AAPC. L’œuvre est le résultat d’une commande pour la création d’un monument en hommage aux femmes violentées et assassinées par des hommes dans la région de la capitale nationale du Canada. Le projet a été lancé par Women’s Urgent Action, dont plusieurs membres travaillent en étroite collaboration avec les femmes victimes de violence dans les refuges et le système judiciaire. Le monument a été dévoilé le 6 décembre 1992, à l'occasion de la Journée nationale de commémoration et d'action contre la violence faite aux femmes.
Cj fleury et Mary Faught ont été invités à présenter leur travail en lien avec le Monument des femmes contre la violence à la conférence nationale du Women’s Caucus for Art aux États-Unis, à la School for Studies in Art and Architecture de l’université Carleton, à l’université du Québec à Montréal, et au groupe de développement des arts du Conseil des arts de l’Ontario.

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The fonds consists of documentation collected by cj fleury and Mary Faught as part of the Enclave project. The fonds includes textual documents and graphics on the deployment of the project, its creative process and its reception by the public. It includes descriptions of the project, press releases and press clippings.

Enclave is a public monument created by cj fleury (visual artist) in collaboration with Mary Leigh Faught,( landscape architect), AAPO, AAPC. The work is the result of a commission to create a monument to women abused and murdered by men in Canada's National Capital Region. The project was initiated by Women's Urgent Action, several of whose members work closely with abused women in shelters and the justice system. The monument was unveiled on December 6, 1992, the National Day of Remembrance and Action on Violence Against Women.
Cj fleury and Mary Faught have been invited to present their work on the Women's Monument to Violence at the Women's Caucus for Art national conference in the U.S., at Carleton University's School for Studies in Art and Architecture, at the Université du Québec à Montréal, and at the Ontario Arts Council's Arts Development Group.

Sans titre

Fonds de l'Association des Femmes Collaboratrices (ADFC) / Association des Collaboratrices et Partenaires en Affaires (ACPA)

  • CA ON0034 10-111
  • Fonds
  • 1974-2001
Le fonds documente l'ensemble des activités de l'Association des Femmes Collaboratrices (ADFC), rebaptisée en 1988, Association des Collaboratrices et Partenaires en Affaires. (ACPA). Composé de plus de vingt séries, le fonds comprend des documents textuels et de nombreuses photographies. Les publications et bulletins de l'association (L'ADFC informe, La Partenaire) font partie du fonds. Les premières séries concernent les origines de l'association. Elles illustrent le soutien de l'AFEAS (Association Féminine d'Éducation et d'Action) et du Groupe de ressources techniques pour l'Association des Femmes Collaboratrices (GRTAFC) dans le développement de la future association. La série suivante documente la gestion administrative et financière de l'association, notamment la tenue des conseils d'administration et des assemblées générales, la gestion des ressources humaines, l'organisation des différents comités, le membership et le déploiement des groupes de base en région. L'association a développé des colloques et des conférences, et dispensé de nombreuses formations. Plusieurs séries documentent le travail de l'association, notamment tous les mémoires et dossiers rédigés par ses membres, ou pour lesquels elle a plaidé. La dernière série contient un ensemble de photographies classées chronologiquement par activité. Elle illustre la participation active de ses dirigeants et de ses membres à de nombreuses manifestations organisées ou soutenues par l'association.
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The fonds documents all the activities of the Association des Femmes Collaboratrices (ADFC), renamed in 1988, Association des Collaboratrices et Partenaires en Affaires. (ACPA). Composed of over twenty series, the collection includes textual records and numerous photographs. The association's publications and newsletters (L'ADFC informe, La Partenaire) are included in the collection. The first series concern the origins of the organization. They illustrate the support of AFEAS (Association Féminine d'Éducation et d'Action) and the Groupe de ressources techniques pour l'Association des Femmes Collaboratrices (GRTAFC) in the development of the future association. The following series documents the association's administrative and financial management, including the holding of boards and general assemblies, human resources management, the organization of various committees, membership, and the deployment of grassroots groups in the regions. The association has developed symposia and conferences, and provided numerous training courses. Several series document the association's work, including all the briefs and files written by its members, or for which it advocated. The final series contains a set of photographs organized chronologically by activity. It illustrates the active participation of its leaders and members in numerous events organized or supported by the association.

Sans titre

Mothers Are Women fonds

  • CA ON0034 10-013
  • Fonds
  • 1980-2001
This fonds is composed mainly of textual records; the administrative records of Mothers Are Women and documents relating to policy issues such as child care, parental leave, and the recognition of women's unpaid labour in the home. MAW primarily lobbied for the Canadian government's recognition of homemakers' contribution to the national economy, and collected an abundance of research material related to these efforts. Additionally, this fonds contains documents relating to the group's publication of Homebase magazine, and other outreach activities, such as workshops and symposiums. There are two audio cassettes featuring interviews with Maureen Kellerman on radio programs, and a number of objects promoting MAW's various events and campaigns. While Mothers are Women did not exist until September 1984, the fonds includes articles, research material, and newspaper clippings from as far back as 1980.
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Ce fonds est composé principalement de documents textuels ; les archives administratives de Mothers Are Women et des documents relatifs à des questions politiques telles que la garde d'enfants, le congé parental et la reconnaissance du travail non rémunéré des femmes à la maison. MAW a principalement fait pression pour que le gouvernement canadien reconnaisse la contribution des femmes au foyer à l'économie nationale, et a recueilli une abondance de documents de recherche liés à ces efforts. En outre, ce fonds contient des documents relatifs à la publication par le groupe du magazine Homebase et à d'autres activités de sensibilisation, telles que des ateliers et des symposiums. Il y a deux cassettes audios présentant des interviews de Maureen Kellerman dans des émissions de radio, et un certain nombre d'objets faisant la promotion des divers événements et campagnes de MAW. Bien que Mothers are Women n'ait existé qu'en septembre 1984, le fonds comprend des articles, du matériel de recherche et des coupures de presse datées à partir des années 1980.

Sans titre

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